Pages

Wednesday, January 19, 2011

Isu Potong Rambut Pelatih PLKN


Holla guys! Ha, harini aku nak bercakap isu sensitif sikit..kalau korang dengar berita pagi tadi (chewah,berita pagi woo..maklumla kelas aku pagi tiap-tiap hari!) hehe. Ok sambung-sambung. Berita pagi tadi pasal isu seorang pelatih PLKN beragama Sikh yang rambutnya dipotong time die tidur! Adoooiiii..

Aku sebenarnya agak terkejutla dengan berita tu..Maklumla benda ni sensitif. Benda melibatkan agama bangsa lain. So, kenapa benda macam ni boleh terjadi time dalam PLKN?? Bukan kah sepatutnya kem PLKN tu satu tempat yang selamat untuk pelatih??hmm.Menurut berita ni, rambut pelatih tersebut dipotong time tengah tidur. Ade ke patut??Ape punya dengkila manusia yang buat macam tu. Rambut pelatih tu panjang sampai pinggang and tak pernah dipotong sejak lahir. Yela kalau tak silap aku memang orang laki Sikh akan simpan rambut panjang atas sebab keagamaan. Even time dorang naik motor pun dorang tak payah pakai helmet kalau dorang pakai serban tu. Semua orang pun tau. Tapi ada juga yer manusia yang dengki..hmm.(emo pulak aku tibe2!).


Sekarang ni family pelatih tu dah buat report and siasatan sedang dijalankan. Pelatih tu pun dah diberi cuti seminggu untuk tenangkan pikiran. Bagusla tu..Tapi menurut siasatan awal insiden ni berlaku bukan disebabkan oleh orang dalam PLKN tu tapi dipercayai orang luar sebab orang dalam PLKN terutama pelatih-pelatih dilarang sama sekali untuk bawa senjata tajam manakala pihak pengurusan memang sedia maklum tentang agama Sikh ni. So, kiranya kem PLKN Sungai Bakap, Pulau Pinang ni tak berapa selamat lah kan??Yela kalau sampai orang luar boleh masuk potong rambut tak mustahil boleh buat benda yang lagi teruk dari tu kan di masa akan datang.

Apepun aku harap kes ni akan disiasat sebaiknya sebab boleh mengancam keselamatan pelatih-pelatih PLKN yang lain terutamanya pelatih perempuan. Bahaya tu! So, itu jela yang aku nak cerita dalam entry ni..huhu. Selamat membaca!

PEACE NO WAR! =)

See ya! XOXO.

*All pictures credit to Google.com

2 comments:

Zakwan Zainal said...

mmg xptt.. sensitip uhhh...

Bella said...

tula pasai..ish2

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...